Do regionalnych organizacji turystycznych: Myśleć, nie ulegać!

Niedawno odwojować deregulację na poziomie lokalnym próbowano we Wrocławiu. Teraz Pyrlandia się zbroi. Poznań jest – jak wiadomo, miastem w którym panują wyjątkowo wredne, kumoterskie układy, które przy okazji głośnej tzw. sprawy Kroloppa obnażył w swojej książce Marcin Kącki. Na naszym blogu przypomnę teksty ten i ten z 2009 roku, roku szalejącej antywolnościowej agresji.  Oto moja dzisiejsza odpowiedź:

Sz. Pan Jan Mazurczak
Dyrektor Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej 

Ze zdziwieniem przeczytałem komunikat ogłoszony 26 stycznia na facebookowej stronie „Piloci i przewodnicy – Poznań” w którym pada Pana nazwisko jako protektora osób pokrzywdzonych przez deregulację. Uważam że działania takie są sprzeczne z celem statutowym kierowanej przez Pana organizacji, czyli wspieraniem rozwoju rynku turystycznego w regionie.

Niefortunne i niepokojące są sformułowania, jakoby „Miasto Poznań uznało za wykwalifikowanych przewodników po Poznaniu wszystkich posiadających dotychczasowe uprawnienia” a „koordynatorem jakiejkolwiek certyfikacji nowych przewodników lokalnych” miałaby być PLOT.

W powyższym widzę próbę obejścia ustawy deregulacyjnej poprzez działania lokalnych władz samorządowych, co nie jest legalnie możliwe. Przypomnę, że w obecnych realiach uprawniony do oprowadzania jest każdy kto ukończył 18 lat i ma wykształcenie co najmniej średnie a ocenę kwalifikacji dokonuje zatrudniający go klient bądź zleceniodawca. Ani „Miasto Poznań” ani PLOT nie są organizatorami wycieczek. Nie ma nic złego w rekomendacji określonych podmiotów, jednak inicjatywy takie powinny wychodzić ze strony biznesu turystycznego a nie korporacji, które do tej pory same nadawały sobie uprawnienia i zwalczały konkurencję. Uleganie ich postulatom nie służy rozwojowi rynku, jest wręcz działaniem antyrynkowym. Odszukiwać i wspierać należy raczej nowe ciekawe inicjatywy, które będą rodzić się po deregulacji, a nie środowiska które przez kilkanaście lat korzystały z monopolu i przymusu zakupu ich usług.

Niepokojące są próby wpływania na gestorów lokalnych atrakcji turystycznych. Pana organizacja powinna raczej pilnować, aby nie dochodziło do prób dyskryminacji w dostępie do tych obiektów.

Zamiast ulegać irracjonalnym lamentom o rzekomym – cytuję „zagrożeniu lokalnego dziedzictwa (nie tylko w sensie materialnym)” powinien Pan raczej wykorzystać deregulację do promocji miasta. Zachęcać organizatorów do częstszego odwiedzania Poznania argumentem, że nie są już narażeni na upokarzające kontrole uprawnień i mandaty za nielegalne oprowadzanie. Przypomnę, że już w maju 2009 roku protestowaliśmy przeciwko szkodliwym praktykom na poznańskich ulicach.

Maciej Zimowski
Koordynator Akcji Wolne Przewodnictwo

Do czytelników bloga: Proszę informować o podobnych próbach w innych miastach i regionach. Z pewnością dzieje się sporo, ale raczej zakulisowo.

8 Komentarze

  1. To cytat z komunikatu oficjalnego
    ” W terminie 30-31.01.2014 r. pod patronatem Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa w Akademii Finansów i Biznesu VISTULA w Warszawie odbyły się warsztatach kompetencyjnych będących częścią projektu certyfikacji pilotów wycieczek.”

    Bez komentarza mnie do oceny kompetencji przyszłych fachowców od certyfikacji wystarczyła galeria zdjęć

    Marek

  2. Szanowny Panie Koordynatorze,
    Nieco dziwi mnie agresywna forma wpisu. Powołuje się Pan na wpis na fanpagu grupy „Przewodnicy i piloci Poznań”, to z nim de facto Pan polemizuje, a nie ze mną. To nie jest oficjalne stanowisko PLOT , a w swojej wiadomości tak to Pan traktuje. Ponieważ mam wrażenie, że emocje nieco zasłoniły Panu zrozumienie tego wpisu pozwolę sobie w trzech zdaniach streścić: Przewodnicy poznańscy spotkali się z PLOT. Przekazali swoje postulaty, zobowiązali się także przygotować podstawę prawną do swoich postulatów. Dodatkowo PLOT zobowiązał się zorganizować spotkanie w sprawie możliwości oprowadzania po muzeach nie tylko dla przewodników muzealnych. To wszystko. Nadmienię tylko, że ostatnia kwestia jest chyba zgodna i z Pana postulatem: „ Pana organizacja powinna raczej pilnować, aby nie dochodziło do prób dyskryminacji w dostępie do tych obiektów.”

    Tymczasem Pan z uporem godnej naprawdę lepszej sprawy pisze na swoim blogu „Poznań jest – jak wiadomo, miastem w którym panują wyjątkowo wredne, kumoterskie układy” i robi ze mnie demona. Swoją drogą skoro tak dobrze orientuje się Pan w kwestiach prawnych, to na pewno uzyskał Pan zgodę na publikację mojej fotografii od Radia Merkury, prawda?

    Nie wiem czego Pan oczekuje od organizacji turystycznych, ale o ile dobrze rozumiem, to wyrzucania każdej delegacji przewodników za drzwi bez podjęcia rozmów. Przykro mi, że tworzy Pan w moich oczach obraz ludzi działających na rzecz wolnego przewodnictwa jako ludzi zawistnych i agresywnych. Może skoro emocje nie pozwalają Panu czytać uważnie wpisów na mediach społecznościowych i ustalać kto jest autorem, to zamiast obrażania wystarczyło do nas zadzwonić, wysłać maila… Chętnie bym podjął rozmowę, także z Panem.

    Na koniec Pana rozczaruje. PLOT nie obchodzi i nie będzie obchodził ustawy deregulacyjnej.

    Pozdrawiam,
    Jan Mazurczak

    • Oczywiście, że polemizuję z publicznym wpisem na fanpage, ale został tam Pan i Pana organizacja wymienione. Jeśli jego treść jest błędna to pretensje do autorów nie do mnie. Poza tym nie szczędząc osobistych przytyków nie wypowiedział się Pan w kwestii zasadniczej, czyli czy PLOT będzie oceniać kwalifikacje przewodników. I proszę nie przesadzać w drugą stronę – to że poznańscy przewodnicy z lubością wyrzucali czy też kneblowali pilotów grup odwiedzających miasto nie znaczy, że należy ich traktować tak samo. Można spokojnie wytłumaczyć. Moim i wielu innych skromnym zdaniem regionalne organizacje turystyczne nie są od tego żeby wchodzić w buty dotychczasowych „regulatorów” czy „reglamentatorów”. Co do sprawy muzeów, tu się zgodzę, będę jeszcze pisał o tym.

  3. Ha ha ha – a kto zweryfikuje kompetencje zespołu opracowującego zestaw wymaganych kompetencji pilotów ?
    Do tych warsztatów zaproszono wszystkich chętnych , wśród nich byłych szkoleniowców i egzaminatorów czyli tych , których dotychczasowy brak kompetencji we właściwym szkoleniu i ocenianiu był koronnym argumentem do dokonania deregulacji .
    Organizator i przedsiębiorca ryzykujący własną kasą i wizerunkiem miałby polegać zatrudniając pracownika certyfikowanego przez zespół który uprawnienia do certyfikowania nadał sam sobie ?
    A jeżeli certyfikat zostanie wydany osobie , która nie sprawdzi się to co ? Kto poniesie odpowiedzialność moralną , wizerunkową lub finansową ? Na pewno nie członkowie przeróżnych stowarzyszeń na ciepłych posadkach niezagrożonych jak w przypadku właścicieli firm żadną odpowiedzialnością finansową .
    I tu zgadzam się z wzorcem UE – doświadczenie zawodowe przewodnik i pilot może udowodnić nie jakimś tam certyfikatem lecz zaświadczeniem , że np w ciągu ostatnich 5 lat przynajmniej przez 2 kolejne lata odprowadzał z tytułu wykonywania tych czynności podatki , niekoniecznie co miesiąc ponieważ zleceń na rynku brakuje ale w miarę systematycznie .
    Do tego zaświadczenie od zatrudniającego organizatora wraz z opinią i to najlepszy certyfikat .

    Pozdrawiam Marek

    • No właśnie, trzeba było tam być, to z pewnością zmieniłbyś zdanie. Przede wszystkim zgłosiły się tam osoby bardzo kompetentne ( sami piloci z dużym doświadczeniem praktycznym i olbrzymią wiedzą- co naprawdę łatwo ocenić pracując z takimi osobami intensywnie przez dwa dni), po drugie zgłosili się ci, którzy którym chce się zrobić coś dla innych, a nie dla siebie, zamiast bić pianę na forach i krytykować z góry wszystko! Po trzecie, gdybyś tam był , to przekonałbyś się jak trudno trafnie ocenić kompetencje pilota i jak przyjęta i sprawdzona metoda AC umożliwia proces obiektywnej oceny. Wymaga to naprawdę ciężkiej pracy, dlatego ci którzy przyjechali tam na własny koszt ( prawie 50 uczestników) to nie działacze „na ciepłych posadkach”, ale ludzie, którym coś się jeszcze w życiu chce. Efekty warsztatów są budujące i pozwalają na następny etap tzn. 3-dniowe szkolenie praktyczne dla przyszłych egzaminatorów, które da odpowiedź na postawione przez ciebie na początku pytanie, bowiem od tego jak sobie poradzi kandydat na egzaminatora na wielowątkowych ćwiczeniach praktycznych w ocenianiu kompetencji pilota- będzie zależeć, to, czy otrzyma certyfikat egzaminatora. A więc nie ma tu możliwości zostania egzaminatorem na podstawie rekomendacji takiej, czy innej organizacji, czy tez na podstawie dotychczasowych zasług. Porównywanie tego do dotychczasowego systemu jest całkowicie chybione. Proszę zwrócić uwagę, że teraz wiele organizacji , samorządów, klubów. a nawet osób prywatnych ma ambicje certyfikowania pilotów, czy też przewodników. Nikt tego nikomu nie zabrania. Natomiast ile wart będzie taki, czy inny certyfikat , a przede wszystkim, czy będzie świadczył o odpowiedniej „jakości” pilota będziemy mogli się przekonać dopiero w przyszłości. Warto może więc trochę poczekać, niż z góry negować czyjeś starania i inicjatywę.

      • No wszystko pięknie drogi przedpisco, (szkoda że anonimowy) – tylko zastanawiam się gdzie ci ludzie, wspaniali specjaliści byli przed 1.01.2014. Dlaczego pomijając dwa odosobnione głosy T. Dygały i K. Matysa wszyscy jak jeden mąż protestowali przeciw deregulacji, czyli za pozostawieniem państwowego kołchozu i „działaczy na stanowiskach” egzaminujących pilotów. Dlaczego na każdym kroku procesu legislacyjnego próbowano up***dolić projekt, forsować obłędne poprawki typu licencje wydawane przez samorządy. Jeśli to powyższe miałoby być prawdą, to deregulacja powinny być przyjęta z entuzjazmem – o jak fajnie wreszcie wprowadzamy nasz profesjonalny system. Trochę trudno mi uwierzyć w nagłe wszystkich nawrócenie.

      • Piszcie co papier i naiwni przyjmą , nigdy nie zatrudnię przewodnika lub pilota kierując się posiadaniem przez niego takiego certyfikatu .
        Panowie działacze zapominają , że to ja ryzykuję kasą nie wystawcy certyfikatów . Dajecie jakieś gwarancje na poprawność tych certyfikatów ? Mam na myśli finanse nie gadkę ple ple , jeżeli zaufam takiemu certyfikatowi a pilot s … robotę , czy wystawca certyfikatu pokryje moje straty ?
        Pewnie nie , to czym w sensie prawnym miałyby różnić się od dotychczasowych licencji ?
        Powtarzam raz jeszcze tylko wymiana informacji pomiędzy pracodawcami i wystawianie przez nich pisemnych opinii na żądanie przewodnika lub pilota .Osoby które pojechały na te warsztaty łudzą się , że dla nich będzie to skrócona droga do pozyskiwania zleceń dla siebie i dodatkowy zarobek za przeprowadzanie tych certyfikacji , podobnie sądzą założyciele różnych stowarzyszeń czy klubów chcący pośredniczyć w zatrudnianiu i tworzący jakieś bazy.
        Swoją drogą ciekawe dlaczego jednej firmie tak zależy żeby konkurencja miała dobrze przygotowaną kadrę ?
        Certyfikujcie sobie , certyfikujcie i potem zatrudniajcie .
        Mnie i moich kolegów nie musicie uszczęśliwiać .
        Uszczęśliwiajcie certyfikowanych dając im zlecenia .:-)

        Marek

  4. Szanowni Państwo!
    01.01.2014 r. nastąpiła deregulacja zawodu pilota wycieczek.
    Polska Izba Turystyki, mając na uwadze dbałość o wysoki standard serwisu świadczonego przez pilotów wycieczek, rozpoczęła prace nad projektem dobrowolnej certyfikacji osób wykonujących ten zawód.
    W trakcie konsultacji społecznych nad projektem deregulacji zgłoszono wiele uwag. Jedną z nich była obawa przed obniżeniem poziomu usług świadczonych przez pilotów wycieczek, którzy nie będą mieć odpowiedniego przygotowania do wykonywania zawodu. Projektodawca (Ministerstwo Sprawiedliwości) ocenił zasadność zgłaszanych uwag: „Deregulacja nie musi się wiązać z pogorszeniem wizerunku, o ile zostanie dokonana selekcja rzetelnych usługodawców przez zleceniodawców (biura podróży, turyści)”. W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustaw dotyczących wykonywania niektórych zawodów argumentowano, iż „Mechanizm wysyłania (intencjonalnego) sygnałów może być niezwykle pomocny w analizie alternatywnych scenariuszy regulacji zawodów, zwłaszcza w przypadku tzw. usług incydentalnych. Przykładowo alternatywnym do państwowej regulacji sposobem oceny jakości świadczonych usług (…) są (…) certyfikaty (…)”.
    Projekt certyfikacji to odpowiedź na postulaty organizatorów turystki zrzeszonych w PIT i kandydatów na pilotów wycieczek – obecnych uczestników szkoleń, które nie kończą się już egzaminem państwowym.
    Certyfikat ma na celu potwierdzenie kompetencji zawodowych pilotów wycieczek, a tym samym ułatwić organizatorom rekrutację personelu (obniżyć koszty, skrócić czas) a nowym pilotom dać takie same szanse na rynku pracy, jakie mają osoby legitymujące się wcześniej wydawanymi uprawnieniami państwowymi.
    Wejście w życie deregulacji zawodu pilota wycieczek to szansa na zweryfikowanie systemu oceniania kompetencji zawodowych pilotów wycieczek i możliwość wprowadzenia metod zgodnych z aktualną wiedzą na temat zarządzania zasobami ludzkimi. Celem działań jest wykorzystanie dotychczasowych najlepszych rozwiązań i wprowadzenie ulepszeń, aby ujednolicić i ustandaryzować sposób weryfikowania wiedzy i umiejętności kandydatów na pilotów wycieczek. Rzetelny system oceny, oparty na opracowanym przez Polską Izbę Turystki profilu kompetencyjnym, da pracodawcom informację o poziomie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu u kandydata starającego się o obsługę imprez turystycznych.
    Certyfikacja ma także na celu zbudowanie „znaku jakości” polskiego pilotażu, a przez to kształtowanie wizerunku pilotów wycieczek.
    Chcemy dawać radość z podróżowania naszym turystom poprzez najwyższe standardy obsługi.
    Projekt certyfikacji pilotów wycieczek, opracowywany przez Polską Izbę Turystki we współpracy z Polską Federacją Pilotażu i Przewodnictwa, zakłada weryfikowanie kompetencji przede wszystkim na podstawie zachowań. Egzamin certyfikujący ma na celu przede wszystkim sprawdzenie umiejętności kandydatów wykorzystania wiedzy w praktyce, w sytuacjach bezpośrednio związanych z zawodem. Osoby przystępujące do egzaminu wezmą udział w ćwiczeniach indywidualnych i grupowych, prezentacjach i symulacjach rzeczywistych zdarzeń. Profesjonalnie przygotowani egzaminatorzy ocenią przygotowanie do wykonywania zawodu zgodnie z ustandaryzowanymi wytycznymi opracowanymi przez Zespół ds. certyfikacji pilotów wycieczek, rezydentów i animatorów czasu wolnego Polskiej Izby Turystyki we współpracy z Polską Federacją Pilotażu i Przewodnictwa.
    Do tych prac zapraszamy także wszystkich chętnych, którym zależy na wprowadzeniu nowego standardu oceny kompetencji zawodowych pilotów wycieczek. A w szczególności aktywnych pilotów wycieczek, dotychczasowych egzaminatorów, pracowników biur podróży, wykładowców akademickich. Spojrzenie na kompetencje pilotów wycieczek z różnych perspektyw pozwoli na dopracowanie przygotowanego modelu egzaminowania.
    Dlatego serdecznie zapraszamy na warsztaty kompetencyjne, podczas których:
    Wybierzemy kompetencje, które będą weryfikowane podczas egzaminu certyfikującego,
    Ustalimy poziomy kompetencji i przypiszemy do nich zachowania,
    Dobierzemy aktywności dające szanse na zaobserwowanie poziomu kompetencji u osoby biorącej udział w egzaminie certyfikującym,
    Stworzymy check listy dla egzaminatorów,
    Zdecydujemy o formie i organizacji egzaminu,
    Opracujemy wzory dokumentów poświadczających kompetencje zawodowe pilota wycieczek.
    Warsztaty odbędą się w Warszawie w terminie 30-31.01.2014 r. (czwartek-piątek).
    Rozpoczęcie pierwszego dnia o godz. 10:30 (pracujemy do późnych godzin wieczornych), rozpoczęcie drugiego dnia o godz. 09:00 a zakończenie o 17:00.
    Ważne! W przypadku chęci udziału należy zadeklarować obecność podczas obu dni warsztatów. Uczestnicy będą pracować w kilku grupach i tylko praca całego zespołu od początku do końca może przynieść oczekiwane rezultaty.
    Zapisu na warsztaty można dokonać na stronie https://warsztatykompetencji.konfeo.com/
    Rejestracja jest otwarta do 15.01.2014 godz. 23:59.
    Uwaga! Korzystamy z systemu, który na co dzień wykorzystywany jest do zapisu na różnego rodzaju szkolenia, dlatego prosimy o nie zaznaczanie „zgody na otrzymywanie informacji handlowych/marketingowych”.
    Około 20.01, gdy będziemy wiedzieć, ile osób dokonało zapisu, przekażemy informację o miejscu warsztatów (salę wynajmiemy zgodnie z liczbą zarejestrowanych uczestników).

    Warsztaty są nieodpłatne. Ewentualne koszty dojazdu, noclegu czy wyżywienia pokrywane są przez Uczestników.
    Koordynatorem projektu jest Pan Radosław Szafranowicz-Małozięć, przewodniczący Zespołu ds. certyfikacji pilotów wycieczek, rezydentów i animatorów czasu wolnego Polskiej Izby Turystyki. Służę pomocą i odpowiedzią na Państwa pytania (szafranowicz@wp.pl; tel. 608470293).
    Jeszcze raz serdecznie zapraszamy do włączenia się w prace nad projektem certyfikacji pilotów wycieczek.
    Liczymy na Państwa pomoc – podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem.
    Warsztaty będą bardzo intensywne, jednak mamy nadzieję, że wypracowane rezultaty pozwolą na rozpoczęcie certyfikowania kandydatów na pilotów wycieczek zgodnie z nową jakością.
    Z poważaniem,
    Radosław Szafranowicz-Małozięć
    Przewodniczący Zespołu PIT ds. certyfikacji pilotów wycieczek, rezydentów i animatorów
    Organizatorzy: federationguides.pl